MĒS UZSKATĀM, KA IKVIENS BĒRNS IR UNIKĀLS – VECUMAM NAV NOZĪMES
Bērni ir īsti pētnieki jau kopš dzimšanas: viņi spēj mācīties, mijiedarboties un interpretēt apkārtējo pasauli. Mūsu jaunākie izglītojamie mācību gadu sākumā ir divus gadus veci. Atkal un atkal mēs ISR esam pārsteigti, redzot, ka mūsu mazie ik dienu pārsniedz gaidīto.
Pieredze mūža pirmajos gados veido mācīšanās pamatu visai turpmākajai dzīvei. Lai mācītos, bērniem ir jājūtas atbalstītiem, drošiem un pieņemtiem. ISR mēs esam apņēmušies nodrošināt visu mūsu skolēnu drošību.
KAS PADARA ISR PIRMSSKOLAS PROGRAMMU ĪPAŠU?
ISR vienā klasē mācās divus līdz piecus gadus veci skolēni. Pētījumi apstiprina, ka jaukta vecuma grupu galvenais devums – tās precīzāk atspoguļo reālo dzīvi. Vecākie skolēni mēdz mācīties un iedvesmojas no saviem skolotājiem, savukārt jaunākie skolēni mācās no saviem biedriem. Bērni kopīgi strādā, lai apgūtu dažādas prasmes. Ieguvumi ir gan jaunākajiem skolēniem grupā, gan vecākajiem, kam jaukta vecuma grupas ir īpaši izdevīgas, jo tās palīdz attīstīt viņu pašpārliecību un pašcieņu. Mijiedarbojoties ar jaunākiem skolēniem, viņi uzlabo savas prasmes, formulē savu izpratni un kļūst pārliecinātāki par savām zināšanām.
Pirmsskolā mēs cenšamies radīt viesmīlīgu, mājīgu vidi, kas vienlaikus veicina mācīšanos, – reizēm tas notiek netradicionālos veidos.
Bērni nevis spēlējas ar košām, masveidā ražotām plastmasas rotaļlietām, bet izmanto detaļas – materiālus, ko var pārvietot, nest, kombinēt, pārveidot, sarindot, izjaukt un atkal salikt dažādos veidos. Tādējādi mēs nodrošinām, ka nevis rotaļlietu ražotāji, bet bērni izmanto savu radošumu un domāšanas prasmes, lai izlemtu, kādus materiālus viņi izvēlēsies.
Mazi bērni mācās no savām sajūtām. Tāpēc mēs cenšamies saglabāt mūsu klases telpas pēc iespējas dabiskākas. Stimulu pārpildītajā mūsdienu pasaulē dabiskajiem materiāliem ir nomierinoša ietekme, kas ir īpaši svarīga maziem bērniem, kuri pirmo reizi atstāj savu pazīstamo vidi.
Mežā ir neierobežots mācīšanās potenciāls, un tā dabiskā vide papildina skolas vidi. Tāpēc mūsu vecākajiem pirmsskolas audzēkņiem visu gadu tiek organizēti regulāri braucieni uz mežu. Pētījumos noskaidrots, ka bērni saņem stimulāciju ārpus telpām un laika gaitā palielinās viņu ticība sev, pašpārliecinātība, mācīšanās spējas, entuziasms un emocionālā labklājība, uzlabojas komunikācijas un problēmu risināšanas prasmes.
ROTAĻAS IR MĀCĪŠANĀS
“Bieži vien par rotaļām tiek runāts tā, it kā tās būtu atelpa pēc nopietnas mācīšanās. Taču bērniem rotaļāšanās ir nopietna mācīšanās. Rotaļas patiešām ir bērnības darbs.” (Freds Rodžerss.)
ISR īsteno “Primary Years Programme” no pirmsskolas līdz sākumskolai. Programmā svarīgs atzinums, ka rotaļāšanās ir galvenais izpētes dzinulis. Mēs uzskatām, ka bērni vislabāk mācās, kad viņi tiek mudināti būt aktīviem, iedvesmoti rotaļāties un izpētīt, ir radoši izaicināti un atbalstīti viņu kritiskās domāšanas attīstības gaitā. Rotaļājoties bērni attīsta empātiju un sociālās prasmes, viņi mācās sadarboties, darboties pēc kārtas, risināt konfliktus, gūst līdera pieredzi un mācās sekot kāda cita iniciatīvai. Rotaļu gaitā viņi attīsta agrīnās lasītprasmes un rēķināšanas prasmes.
Viņi attīsta idejas, rada, izmanto savu iztēli un runā par to, ko redz un piedzīvo. Tā kā bērni pēta savu pasauli un mijiedarbojas ar apkārtējo mācību kopienu, viņi mācās pāriet no egocentriskas uz iekļaujošāku perspektīvu.
ATBALSTS BĒRNA PIELĀGOŠANĀS LAIKĀ
Skolas sākšana ir aizraujošs, bet saspringts laiks bērna dzīvē. Noraizējušies ir ne tikai vecāki – arī bērni izjūt daudz emociju, kas var būt pārmērīgi spēcīgas. ISR rada siltu vidi jaunākajiem audzēkņiem, kurā viņi saņem vajadzīgo atbalstu. Mūsu izcilie pedagogi koncentrējas uz skolēnu kognitīvo, sociālo un emocionālo labsajūtu, vienlaikus palīdzot viņiem apjaust un izmantot savu potenciālu. Skolotāji nodrošina saskarsmi ar vecākiem, izmantojot jaunumu biļetenus, iknedēļas e-pastus, “Seesaw” tīmekļa lietotni un skolēnu vadītas pārrunas. Savlaicīga un efektīva saziņa palīdz ikvienam būt informētam par notiekošo. Ir izveidota arī vecāku “WhatsApp” grupa, lai sekmētu bērnu tikšanos un komunikāciju ārpus skolas. Mēs arī iedrošinām vecākus un aizbildņus kļūt par bērnu pirmajiem skolotājiem. ISR pedagogiem ir liela pieredze sniegt ieteikumus vecākiem, kā palīdzēt viņu mazulim iemācīties rakstīt, lasīt un veikt svarīgus mājsaimniecības darbiņus. Mēs ceram attīstīt sadarbību ar Jūsu ģimeni šajos vērtīgajos agrīnajos gados.
“Kad mēs sākām mācīties ISR, mani bērni bija noraizējušies par draugu atrašanu un pielāgošanos dzīvei jaunā valstī. ISR bija galvenais mūsu lieliskās pieredzes elements Rīgā. Šī viesmīlīgā vide nodrošināja bērniem stabilitāti un atbalstu, un viņi atrada daudz draugu no visas pasaules. Viņi arī daudz uzzināja par latviešu kultūru un veidoja dziļākas saiknes ar pilsētu ap mums. Mēs vairs nedzīvojam Rīgā, un maniem bērniem ļoti pietrūkst ISR. Mums patika mūsu pieredze šajā skolā.”
Lorena A., ASV
“ISR ir ļoti draudzīga kopiena. Mans jaunākais bērns vienmēr priecājas doties uz skolu. Viņas skolotāji sniedz viņai drošu mācību vidi, kurā viņa var izpētīt jaunas lietas. Man kā mātei arī ļoti patīk braucieni uz mežu, jo tie ļauj atrast saikni ar dabu.”
Lilliana F., Nīderlande
TIPISKA DIENA PIRMSSKOLĀ
Maziem bērniem ir svarīgi izveidot rutīnu, jo tas viņiem dod drošības un uzticamības sajūtu. Katru dienu bērni sāk mijiedarboties ar saviem skolotājiem un vienaudžiem ar pašu iniciētu un skolotāju vadītu aktivitāšu palīdzību. Nedēļas laikā viņi tiekas ar saviem sporta, mākslas un mūzikas skolotājiem, kuri savā īpašā veidā uzlabo bērnu mācības. Pēc tam bērni pavada apmēram stundu ārā, kustoties, rotaļājoties un mācoties svaigā gaisā. Pirms došanās ārā bērni ēd uzkodas, kas paņemtas līdzi no mājām. Pēc rotaļu laika ārā ir pienācis laiks pusdienām – no mājām paņemtām vai skolā piedāvātajām. Klusais laiks ir svarīgs dienas brīdis, kad bērni var atpūsties un atgūt enerģiju. Tā garums ir atkarīgs no bērna vecuma un vajadzībām. Pēdējā dienas daļa atkal tiek veltīta pašu iniciētām un skolotāju vadītām aktivitātēm.