Elastīga mācīšanās izglītībā: Kāpēc tā ir svarīga?

Rīgas Starptautiskā skola (ISR) nesen uzņēma viesus no Ogres pašvaldības, kuri ieradās vērot mūsu mācību un mācīšanās pieejas. Viens no būtiskākajiem secinājumiem bija tas, cik lielu uzticību mēs piešķiram pašam mācību procesam. Atšķirībā no stingri strukturētām, soli pa solim izplānotām mācību stundām, kas joprojām ir izplatītas Latvijas skolās, ISR piekopj elastīgu, uz skolēniem vērstu mācību procesu, kas veicina dziļāku iesaisti un izpratni.

Tas rada svarīgu jautājumu: Vai stingras mācību struktūras kavē skolēnu attīstību?

Problēma: Tradicionālā mācīšanās pret elastīgu pieeju

Daudzās skolās joprojām tiek izmantoti stingri strukturēti mācību plāni, kas prasa konkrētu secību: ievads, skaidrojums, vadīta prakse un patstāvīgais darbs. Kaut arī struktūra nodrošina skaidrību, pārmērīga stingrība var ierobežot skolēnu iesaisti, radošumu un padziļinātu mācīšanos.

Skola2030 izglītības reforma Latvijā cenšas ieviest kompetencēs balstītu izglītību, tomēr daudzas klases joprojām cīnās ar pāreju no tradicionālas skolotāja vadītas mācīšanas uz skolēnu virzītu mācīšanos. Pedagogu novērojumi un pētījumi (OECD) apliecina, ka Latvijā joprojām bieži vērtē stundas pēc tā, vai ir izpildītas visas noteiktās darbības, nevis pēc tā, vai skolēni ir patiesi iesaistīti un apgūst vielu.

ISR izmanto citādu pieeju. Lūk, kā tā darbojas:

1️⃣ Dažādi veidi, kā skolēni var parādīt savas zināšanas

Tā vietā, lai izmantotu vienu universālu vērtēšanas pieeju, mēs ļaujam skolēniem izpaust savas zināšanas sev ērtākajā veidā. Piemēram, nesen mūzikas stundā skolēni tika aicināti interpretēt ritmu – daži to pierakstīja, citi zīmēja, bet daži izmantoja kustības, lai attēlotu dzirdēto. Nebija stingras prasības pēc “izejas biļetes” stundas beigās – tikai patiesa mācīšanās reāllaikā.

2️⃣ Uzsvars uz mācību procesu, nevis tikai uz gala rezultātu

Tradicionālā mācību pieeja bieži uzsver gatava darba izveidi noteiktā laikā. ISR mēs dodam priekšroku dziļai izpratnei, nevis steigā radītiem rezultātiem. Mūsu skolēni atkārtoti pārdomā koncepcijas, pilnveido idejas un aktīvi piedalās diskusijās, nevis vienkārši cenšas atrast “pareizo” atbildi.

3️⃣ Mācību vides, kas iedvesmo izzināt

Mūsu klases ir veidotas tā, lai veicinātu aktīvu mācīšanos, izmantojot elastīgus darba zonu risinājumus, atvērtus uzdevumus un neatkarīgu domāšanu. Viesi no Ogres pašvaldības īpaši izcēla, cik dabīgi un organizēti skolēni bija iesaistīti mācību procesā.

ISR priekšrocība: Mazas klases un atbalsta personāls

Protams, Starptautiskā skola Rīgā bauda priekšrocības, jo mūsu klasēs ir mazāks skolēnu skaits un pieejami atbalsta skolotāji, kas ļauj veidot personalizētu mācību pieredzi. Tas nozīmē, ka skolēni saņem individuālu uzmanību, pielāgotu mācību atbalstu un iespēju padziļināti pētīt tēmas – ko lielākās klasēs bieži ir grūtāk īstenot. Šī unikālā priekšrocība ļauj mums pilnībā ieviest elastīgas mācīšanās modeli, vienlaikus saglabājot augstus akadēmiskos standartus.

Secinājums: Ko citas skolas var mācīties no šīs pieejas?

Latvijas skolas pakāpeniski ievieš kompetencēs balstītu izglītību, taču joprojām pastāv vilcināšanās atteikties no stingri noteiktām mācību struktūrām. ISR pieredze rāda, ka kad skolēni uzņemas atbildību par savu mācīšanos, viņu iesaiste un izpratne ievērojami pieaug.

Ja vēlamies sagatavot skolēnus nākotnei, mums jāpāriet no stingriem mācību plāniem uz vidēm, kurās skolēni var domāt, eksperimentēt un izzināt.

🔍 Vēlies uzzināt vairāk par mūsu elastīgo mācību pieeju? Apmeklē Starptautisko skolu Rīgā un iepazīsti mūs tuvāk!

Papildu resursi

Ja vēlies uzzināt vairāk par elastīgām mācību metodēm un kompetencēs balstītu izglītību, šeit ir daži vērtīgi avoti:

📌 OECD ziņojums par Latvijas izglītības sistēmuLasīt šeit

📌 Skola2030 kompetenču izglītības pārskatsLasīt šeit

📌 Edutopia: Skolēnu vadīta mācīšanās un tās ieguvumiLasīt šeit

📌 Harvard Project Zero: Domāšanas rutīnas redzamajā mācīšanāLasīt šeit

Šie resursi sniedz ieskatu mūsdienīgās izglītības stratēģijās un atbalsta pāreju uz uz skolēniem vērstu, elastīgu mācību pieeju.