Latvijas mācību gada tradīcija un jaunas alternatīvas starptautiskajā izglītībā

Latvijā skolēni mācās gandrīz 10 mēnešus, līdz jūnijā beidzot sākas ilgi gaidītais trīs mēnešu vasaras brīvlaiks. Šī mācību gada struktūra ir tik ierasta, ka to reti kāds apšauba. Tomēr pasaulē, kur skolēnu labbūtība un līdzsvarots mācību ritms kļūst arvien svarīgāki, rodas jautājums – vai šī sistēma vēl atbilst mūsdienu vajadzībām?

Rīgas Starptautiskā skola (ISR) piedāvā atšķirīgu skatījumu uz to, kā var veidot mācību gadu. ISR skolēni mācās pēc IB programmas (International Baccalaureate), kas ir starptautiski atzīta izglītības pieeja un piedāvā ne tikai saturiski bagātu, bet arī strukturāli pārdomātu mācību procesu.


IB programma un mācību gada struktūra ISR skolā Rīgā

Atšķirībā no tradicionālās Latvijas izglītības sistēmas, ISR mācību gada ritms ir sadalīts citādi: skolēniem ir brīvlaiki ik pēc 6 līdz 8 nedēļām visa gada garumā. Tas nozīmē, ka viņi regulāri atpūšas, negaidot vienu milzīgu pauzi vasarā.

Protams, tas arī nozīmē, ka vasaras brīvlaiks ir īsāks – mācības turpinās līdz jūnija vidum, īpaši vidusskolas posmā. Taču, kā uzsver gan skolēni, gan skolotāji – šāds modelis ļauj saglabāt enerģiju un motivāciju visa gada garumā.

Un vēl – ISR skolā brīvlaikos atpūšas arī skolotāji. Tas nav tikai formāls pārtraukums. Tas ir laiks bez sapulcēm, bez plānošanas, bez e-pastiem. Tā ir patiesa psiholoģiska un emocionāla atelpa, kas palīdz saglabāt profesionālo degsmi un kvalitāti.


Kāda ir ieguvumi no šādas pieejas?

Biežāki, īsāki brīvlaiki palīdz novērst izdegšanu, ļauj skolēniem regulāri atgūt spēkus un veicina mērķtiecīgāku darbu. Tā vietā, lai “izdzīvotu” līdz garajai vasarai, bērni mācās sadalīt slodzi, pārvaldīt savu laiku un atbildīgi pieiet ilgtermiņa uzdevumiem.

Skolotāji, savukārt, jūtas novērtēti. Viņu darbs netiek uzskatīts par pašsaprotamu resursu – viņiem arī ir iespēja uzlādēties. Rezultātā ieguvēji ir visi – arī vecāki, kuri redz, ka viņu bērni ir motivēti, līdzsvaroti un atbalstīti.


Vai Latvijas izglītības sistēma ir gatava pārmaiņām?

Šī raksta mērķis nav nosodīt tradicionālo pieeju. Drīzāk – iedrošināt uzdot jautājumus. Vai trīs mēnešu vasaras brīvlaiks ir efektīvākais veids, kā organizēt mācību gadu 21. gadsimtā? Vai mums vajag ilgu pauzi tikai tāpēc, ka tā bijis “vienmēr”?

Diskusijas par skolēnu vasaras brīvlaika struktūru Latvijā turpinās, un sabiedrībā pastāv dažādi viedokļi par to, kāds modelis būtu vispiemērotākais. ISR pieredze rāda, ka alternatīvas pieejas mācību gada plānošanai var veicināt līdzsvarotu mācību procesu un skolēnu labbūtību.